Na knihu Kraď jako umělec som sa veľmi tešila. Bola som zvedavá ako môže umelec kradnúť od iného umelca tak, aby to bolo etické? Austin Kleon na to prináša odpoveď a so svojimi postrehmi aj veľa slobody.
Páči sa mi, že jeho knihy (zatiaľ som mala možnosť prečítať Ukaž, co děláš!) sú priame. Nezavádza čitateľa a nemaže mu med okolo pusy. Kniha je opäť rozdelená do desiatich kapitol. V kapitolách sú okrem myšlienok autora aj citáty a rôzne obrázky.
Z knihy som si odniesla najmä tieto veci:
- Počas štúdia sa vyučujúci zaujímajú o tvoj názor. Ale keď hľadáš prácu, nikto ťa nepozná a nikoho nezaujímaš (čo vyznieva trochu drsne a desivo). To čo je dôležité je to, že si ako nepopísaný list. Môžeš sa rozhodnúť ako sa prezentovať a akej tvorbe sa budeš venovať. V podstate máš možnosť na nový začiatok predtým ako si vybuduješ svoje meno.
- Myšlienku dvoch stolov. Autor ako tvorivá duša odporúča mať dve pracovné miesta. Na jednom pracuješ rukami a nemáš na ňom žiadnu elektronickú vymoženosť, ktorá by ťa rušila, ako napríklad rôzne papiere, perá, fixky, lepiace papieriky, ktoré Ti pomáhajú pri kreatívnom procese. A na druhom pracovnom mieste máš počítač, do ktorého si môžeš prepísať to, čo si vytvoril.
- Nie je dobré kopírovať niekoho štýl, ale myslenie ukryté za ním.
- Maj zlodejský mešec, do ktorého si vystrihuješ, fotíš alebo inak zaznamenávaš veci, ktoré sa ti páčili od iných umelcov. A choď doňho načerpať inšpiráciu, keď máš pocit, že nejakú potrebuješ.
- Napíš knihu, ktorá by ťa bavila. Táto myšlienka sa mi páči, lebo opäť prináša slobodu. Mnohí autori odporúčajú písať o veciach, ktoré poznáš. Ale ako môžeš potom písať sci-fi alebo fantasy?
Samozrejme v knihe sa nachádza mnoho myšlienok, ktoré ma oslovili a verím, že môžu osloviť aj teba. Pokiaľ máš rád kreatívnu tvorbu, tak je to kniha pre teba. Tým, že autor má skúsenosti tak je rady, postrehy a názory majú inú váhu. Páčilo sa mi, že Kleon občas šiel s myšlienkami proti prúdu. Bolo skvelé koľko slobody v tvorbe som cítila pri čítaní jeho knihy.
Kraď jako umělec je jednou z tých kníh, ktoré viete prečítať rýchlo a vie vám dať veľa. Či už myšlienok na premýšľanie alebo praktických rád.
Je skvelé, že autor poukazuje aj na to, že z tvorenia by mal mať človek radosť. Niekedy sa na to zabúda a je to veľká škoda. Či už ide o písanie, maľovanie alebo iné, nezabúdajte, že môžu byť radostné ako aj zábavné.
Knihu odporúčam všetkým umeleckým dušiam ako aj tým, ktorí sa ich snažia pochopiť. Tím, ktorí hľadajú inšpiráciu alebo slobodu od očakávaní iných. Tím, ktorí už od Austina Kleona niečo prečítali, ako aj tým, pre ktorých by to bola premiéra. Tím, ktorí majú radi knihy, ktoré sú zaujímavo spracované a sú aj plné názorných príkladov.
Na záver niekoľko myšlienok z knihy:
Mám takovou teorii, že když vám někdto radí, ve skutečnosti mluví k sobě samému někde v minulosti.
Umělec je sběratelem. Ne sběračem, v tom je totiž podstatný rodzíl. Sběrač si nechá vše, co mu přijde pod ruku. Umělec si vybíra. Bere jen to, do čeho se zamiluje.
Na mrtvých nebo jinak nedostupných mistrech je skvělé, že tě nemůžou odmítnout vzít do učení.
Musíš sí nacvičit produktivní prokrastinaci.
Pokud máš hned několik vášní, nenech si nakukat, že si medzi nimi musíš vybrat.
Nic neochromuje víc než představa neomezených možností.
Kradnúť ako umelec som sa mohla naučiť aj vďaka kníhkupectvu Megaknihy, ktoré ponúka množstvo zaujímavých titulov, medzi ktorými nechýbajú ani knihy od Austina Kleona. Vďaka.