Knihy

James Clear – Atómové návyky

Veľmi som Ti chcela predstaviť knihu Atómové návyky na začiatku roku. Pýtaš sa prečo? Dôvod je jednoduchý, ale skôr ako ho prezradím, rada by som zopár slov o knihe napísala.

Kniha Atómové návyky je kniha pre osobný rozvoj. Veľmi jasne už na začiatku, dokonca už na obálke čítame, že pôjde o Jednoduchý a overený spôsob, ako si vybudovať dobré návyky a zbaviť sa zlých. Myslím si, že to nie je klamlivá veta.

Celá kniha je rozdelená na niekoľko celkov a tie do primerane dlhých kapitol a na konci každej nájdeš aj zhrnutie kapitoly, takže sa môžeš vrátiť k hlavným myšlienkam aj po prečítaní. Autor rozpráva teóriu pomocou príbehov reálnych ľudí – hercov, vedcov, spisovateľov a iných. Takže sa pri čítaní nenudíš, pretože chceš vedieť o koho ide a kniha je tým pádom aj zdrojom rôznych zaujímavostí. Predstavuje zaujímavé teórie a rôzne zákony, o ktorých si možno nikdy nepočul, ak sa v daných oblastiach nepohybuješ.

Vráťme sa k myšlienke knihy, k návykom. Autor poukazuje na to, že malé zmeny, v ktorých sme vytrvalí a sme im verní sa môžu stať vecami v našich životoch, ktoré nám budú robiť každodennú radosť. Stačí, aby zmeny boli malé a presné ako atóm. 

Autor predstavuje 4 zákony o návykoch. Hovorí o tom, že musia byť očividné, atraktívne, ľahké a uspokojivé. Čo to presnejšie znamená nájdeš v knihe. Dôležité je, že kniha nie je len jedným pozitívnym príbehom za druhým ako to býva pri knihách mnohých amerických autorov. Preto nie je pre nás ako skeptických a realistických Slovákov tak vzdialená.

Ponúka hodnotné informácie o návykoch, ale nezabúda aj na druhú stranu, ktorou sú zlozvyky. Tak ako sú 4 zákony pre návyky tak sú aj pre odbúravanie zlozvykov.

Pár myšlienok, čo si z tejto knihy odnášam sú:

  • nemusím byť najlepšia, stačí ak budem vo vrchných 25%,
  • ak si buduješ návyky, môže sa sťať, že ich občas vynecháš, ale dôležité je, aby to nebolo viac ako 1x,
  • malé návyky mi môžu priniesť dlhodobú spokojnosť, aj keď výsledky sa môžu ukázať neskôr,
  • pri stanovovaní návykov si mám budovať identitu, napr. som športovec a čo robí športovec? = cvičí; takže ak som športovec tak budem cvičiť (nejde o množstvo, nepredstavujte si hneď hodiny a hodiny v posilňovni),
  • môžem začať kedykoľvek.

Myslím si, že ak chceš začať s knihou o sebarozvoji, tak toto je dobrá voľba. Pretože aj spôsob akým autor veci vysvetľuje je zábavný, veľmi dobre sa číta a naozaj motivuje veľmi príjemným spôsobom. Niekedy konštatuje veci, ktoré by sme si mali pripomínať. V knihe nájdeš aj odporúčania na iné knihy a autorov.

Zopár myšlienok z knihy:

Z toho vyplýva, že nezáleží na tom, akí úspešní alebo neúspešní ste práve teraz. Záleží na tom, či vás vaše návyky usmerňujú k úspechu.

Najvyššou formou vnútornej motivácie je, keď sa návyk stane súčasťou vašej identity. Jedna vec je povedať, že som ten typ človeka, ktorý niečo chce. No keď poviem, že som ten typ človeka, ktorým niečo je, ide o niečo celkom iné.

Máte moc zmeniť svoj pohľad na seba. Vaša identita nie je vytesaná do kameňa.

Čo sa týka návykov, čas nezohráva dôležitú rolu. Nezáleží, či prešlo dvadsaťjeden dní, tridsať dní alebo tristo dní. Záleží na tom ako často sa správaniu venujete.

Knihu by som odporučila tým, ktorý hľadajú knihu, ktorá je aj teoretická aj praktická. Tým, ktorí chcú začať na sebe pracovať, a začiatok roka je jedným z míľnikov, kedy chceme byť mnohí lepšími ako predtým. Tým, ktorí majú radi, keď autor má bohatý zoznam odkazov na informačné zdroje. A tým, ktorí túžia po zmene, pretože táto kniha im ukáže, že i malé zmeny dokážu veľa.

Za knihu by som veľmi rada poďakovala kníhkupectvu MegaKnihy, vďaka ktorým sa mi do rúk dostala kniha, ktorá ma očarila a nadchla pre zmenu, ktorá mení moje myslenie a návyky. Vďaka aj za skvelú a milú komunikáciu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *